Een werkdag van Gemmy (apothekersassistent)


Als apothekersassistent in het ziekenhuis heb je een divers takenpakket. Binnen de apotheek zijn er verschillende onderdelen, denk aan de cleanroom, Voor Toediening Gereed Maken (VTGM), distributie (leveren van geneesmiddelen) en opname en ontslaggesprekken. Als apothekersassistent werk je binnen één, twee of drie van deze onderdelen.

Gemmy, apothekersassistent bij MMC sinds 2018, houdt zich met name bezig met VTGM, distributie en de opname en ontslaggesprekken. Hieronder beschrijft ze hoe een dag voor haar er uit kan zien wanneer ze bij de Opname en Ontslaggesprekken ingepland staat.

Mijn dag begin ik op een van onze depotheken. Naast de centrale apotheek hebben wij drie depotheken. Bij de depotheek bereiden wij de gesprekken voor en maken we de medicijnen klaar voor de verpleegafdelingen. Samen met de collega’s verdelen we de afdelingen. Vandaag ben ik, samen met mijn collega, verantwoordelijk voor de kinderafdeling, KVKS (Klein Snijdend Kort Verblijf) en de verpleegafdelingen op de derde verdieping.

Op de afdeling KVKS liggen patiënten die een minder complexe ingreep hebben gehad en maar kort in het ziekenhuis hoeven te blijven. Voor deze patiënten check ik of de medicatie goed op ontslag staat en of de recepten verstuurd zijn. Als dat in orde is, kan ik de thuismedicatie bij de apotheek ophalen. Patiënten hoeven dat dan zelf niet meer hoeven te doen wanneer zij naar huis mogen, wel zo handig.

Na het ophalen van de medicatie ga ik naar de verpleegafdeling. Daar stem ik nog wat af met een verpleegkundige en begin ik aan mijn ronde ontslaggesprekken. De patiënten leg ik uit waar de medicatie voor is, waar ze op moeten letten en welke bijwerkingen er kunnen optreden tijdens het gebruik van de medicatie. Verder vertel ik welke pijnmedicatie de patiënt in de thuissituatie gaat gebruiken en op welke manier en volgorde de patiënt deze kan afbouwen. Uiteraard beantwoord ik eventuele vragen van patiënten. Elke patiënt krijgt naast de medicatie een nieuwe medicatieoverzicht en afbouwschema mee voor de pijnmedicatie. 

Daarna handel ik nog wat administratieve zaken af. Op de kinderafdeling voer ik nog wat opname en ontslaggesprekken. Daarna is het tijd voor de lunch. Ik haal wat collega’s op bij de andere depotheek en samen gaan we naar het personeelsrestaurant.

’s Middags heb ik van taak geruild met een collega. Ik ga bij team Acuut (een van de andere depotheken) een opname gesprek op de SEH (Spoedeisende Hulp) doen. Op de SEH bereiden we de gesprekken voor in een aparte ruimte. In HiX (het Elektronische Patiëntendossier) bekijk ik het dossier en haal gegevens op bij de eigen huisarts en openbare apotheek. Deze vergelijk ik in HiX zodat ik een overzicht heb van de medicatie die de patiënt thuis gebruikt. Met deze informatie ga ik naar de patiënt. We bespreken het medicatieoverzicht en eventuele allergieën. Met algemene vragen check ik of de gegevens van de patiënt in HiX kloppen.

Op de SEH kan het soms best heftig zijn. Tegelijkertijd is het ook een bijzonder onderdeel van mijn werk. Hier word ik weer extra bewust van waarvoor ik dit werk doe; de patiënten.

Nadat ik bij de patiënt ben geweest, neem ik contact op met zijn huisarts omdat ik nog vragen had. Beter even checken. Ik verwerk alles in het dossier. De artsen hebben nu ook alle informatie paraat. Mijn bevindingen stem ik af met de SEH-arts. Daarna werk ik nog wat administratie uit en dan zit mijn dienst erop.

Morgen ben ik er weer, dan ben ik ingepland bij VTGM. Dat vind ik echt fijn aan het werken in het ziekenhuis, de afwisseling. Geen dag is hetzelfde.”

Wil je de dag van Gemmy ook graag in beeld zien? Bekijk onze Instagrampagina, waar je onder de highlights de dag van Gemmy kunt terugkijken en daarnaast ook van haar collega’s Minouche en Manon.