14 maart 2024

Oogheelkundige zorg in Máxima MC verder afgeschaald

Máxima MC (MMC) kan vanaf heden alleen oogheelkundige zorg bieden aan patiënten die al onder behandeling zijn in het ziekenhuis en die in het verzorgingsgebied van het ziekenhuis wonen. Door een aanhoudend tekort aan oogartsen kunnen we vanuit medisch perspectief niet anders dan dit moeilijke besluit nemen. Dit is een situatie die ons als zorgverleners aan het hart gaat. Het liefst willen we natuurlijk iedere patiënt oogheelkundige zorg kunnen bieden, maar de lastige omstandigheden dwingen ons tot afschaling.

Er is al langere tijd sprake van een tekort aan oogartsen in MMC. Vanaf het moment dat het aantal oogartsen terugliep, hebben wij alles op alles gezet om te kunnen blijven voorzien in oogheelkundige zorg. Ondanks de moeilijke omstandigheden, is er door het team van onze polikliniek oogheelkunde de afgelopen maanden keihard gewerkt om zoveel mogelijk patiënten te helpen.

Geen oogartsen

Naast talloze pogingen om nieuwe oogartsen te werven, hebben we ingezet op tijdelijke versterking en regionale samenwerking opgezocht. Ook is met verschillende instellingen een intensievere samenwerking verkend. Hoewel de situatie aan het eind van 2023 iets rooskleuriger leek, lukt het ons vooralsnog niet om oogartsen duurzaam aan ons ziekenhuis te binden.

Ingrijpen noodzakelijk

Wij verwachten, vanwege de grote landelijke krapte aan oogartsen, niet dat we deze situatie op korte termijn kunnen oplossen. Omdat wij als ziekenhuis voor kwalitatief goede en veilige zorg staan, vinden wij het op dit moment niet langer medisch verantwoord om een deel van onze patiënten nog langer op de wachtlijst te laten staan. We hebben daarom het besluit moeten nemen om deze patiënten van onze wachtlijst te halen.

Persoonlijk bericht van MMC

De patiënten om wie dit gaat, ontvangen uiterlijk 1 april persoonlijk bericht van MMC. Patiënten die geen brief ontvangen, blijven op de wachtlijst staan van Máxima MC voor een afspraak of behandeling.

Zorgbemiddeling via zorgverzekeraar

Patiënten die niet langer op onze wachtlijst kunnen staan, wordt geadviseerd contact op te nemen met hun zorgverzekeraar voor zorgbemiddeling. Met zorgbemiddeling kan een zorgverzekeraar samen met de patiënt zoeken naar een passende zorgverlener, waar de patiënt eerder met zijn zorgvraag terecht kan. Wij hebben de zorgverzekeraars verzocht om hun rol in deze vervelende situatie te pakken.

Deze buitengewoon vervelende situatie gaat ons –nogmaals- zeer aan ons zorghart. We willen iedereen dan ook onze oprechte excuses aanbieden voor het ongemak dat deze situatie met zich meebrengt.

Q&A


Oogheelkundige zorg algemeen

  • 1. Hoe kan ik mijn medisch dossier/verwijzing opvragen?

    Als u een brief van ons ontvangt dat u op zoek moet naar een nieuwe zorgverlener voor oogheelkundige zorg, gaat u eerst op zoek naar een nieuwe behandelaar. Op het moment dat u een nieuwe behandelaar heeft gevonden, dan zorgen wij voor een zorgvuldige overdracht naar een nieuwe zorgverlener. Hiervoor is het belangrijk dat u uw medisch dossier bij ons opvraagt. Uw toestemming en persoonlijke gegevens zijn hiervoor noodzakelijk. U kunt hiervoor een online toestemmingsformulier invullen.
    Heeft u nog andere vragen? Neemt u dan contact met ons op via 040-8886360 of per e-mail: oogheelkunde@mmc.nl.
  • 2. Voor welke zorg kan ik nog wel terecht?

    De patiënten die nog wel bij ons terecht kunnen, kunnen rekenen op goede oogheelkundige zorg. Vanwege het tekort aan oogartsen kunnen we helaas op dit moment geen oogheelkundige operaties uitvoeren. Wij hebben hiervoor een samenwerking met andere ziekenhuizen waar deze operatie dan plaatsvindt.
  • 3. Wanneer krijg ik uiterlijk een brief als ik niet meer op oogheelkundige zorg bij MMC kan rekenen?

    Als u op 1 april geen brief heeft ontvangen, kunt u er vanuit gaan dat u onder behandeling blijft bij MMC, heeft u wel een brief ontvangen dan kunt u de stappen zetten die in de brief zijn aangegeven. Patiënten hebben aangeven of zij per post of per e-mail door ons op de hoogte gehouden willen worden, op basis van die voorkeur communiceren wij.
  • 4. Wat betekent dit voor het ziekenhuis (bedrijfsvoering)

    We willen graag alle patiënten die zorg nodig hebben, zorg aanbieden. We hebben lang gewerkt aan een oplossing die er steeds even was of leek te zijn, maar nu moeten we concluderen dat het medisch niet verantwoord is om patiënten nog langer op de wachtlijst te laten staan. We kunnen niet anders dan nu dit moeilijke besluit nemen. Ondertussen blijft de vacature voor oogartsen open en blijven we op zoek naar een manier om het aantal oogartsen uit te breiden. Hierover voeren we gesprekken met de zorgverzekeraars, de inspectie en ziekenhuizen in de regio.
  • 5. Wat betekent dit in de keten van verwijzers? Zoals huisartsen, opticiens en andere verwijzers?

    Alle verwijzers in de regio zijn op de hoogte dat er geen patiënten meer naar ons ziekenhuis verwezen kunnen worden.
  • 6. Waar in de regio kunnen deze mensen heen?

    Er is geen specifieke zorgaanbieder waar alle patiënten terecht kunnen. Elke patiënt kan, eventueel met behulp van hun zorgverzekeraar, op zoek naar een nieuwe zorgaanbieder.
  • 7. Wat is de rol van MMC om mensen elders onder te brengen?

    Met ziekenhuizen in de regio is gesproken over onze problemen op dit moment. Indien een patiënt bij een ander ziekenhuis terecht kan, kunnen wij op aanvraag van de patiënt of het ziekenhuis waar de patiënt heengaat, zorgen voor een overdracht. Er kan door u of uw nieuwe zorgaanbieder contact met ons opgenomen worden om het oogheelkundig dossier over te dragen.
  • 8. Welke rol speelt de zorgverzekeraar hierin?

    De zorgverzekeraar kan in de meeste gevallen zorgbemiddeling inzetten om samen met de patiënt te zoeken naar een nieuwe oogheelkundige zorgaanbieder.

Patiënteninformatie

  • 1. Wat betekent dit nieuws voor mij?

    De groep patiënten die in het directe zorggebied van MMC wonen (regio de Kempen) en die een eerste consult hebben gehad in MMC worden, zodra dit kan, ingepland voor een afspraak. Alle patiënten voor wie dat niet geldt, ontvangen vóór 1 april een brief met specifieke informatie over de gevolgen voor de te ontvangen oogheelkundige zorg en welke stappen ondernomen moeten worden. Als u niet zeker weet of u op zorg in MMC kunt blijven rekenen dan vragen wij u om af te wachten tot 1 april.
  • 2. Waar kan ik nu terecht voor oogheelkundige zorg?

    Ontvangt u een brief van MMC dat we niet langer bij ons terecht kan voor oogheelkundige zorg , dan staat daarin op welke manier u het beste op zoek kunt gaan naar de juiste zorg. Hierbij verwijzen wij u naar uw zorgverzekeraar om samen te kijken een passende zorgverlener. Heeft u niet eerder oogheelkundige zorg nodig gehad of bent u niet eerder in MMC geweest voor oogheelkundige zorg? Dan zorgt uw huisarts voor een verwijzing naar een passende zorgverlener.

  • 3. Hoe ondersteunt MMC mij in de zoektocht naar een andere zorgaanbieder?

    MMC heeft contact gelegd met de zorgverzekeraars en hen gevraagd om ondersteuning te bieden. Zodra u een andere zorgverlener hebt gevonden, kunt u hiervoor een online toestemmingsformulier invullen. Daarna zorgen wij dat uw dossier aan uw nieuwe zorgverlener wordt overgedragen.
  • 4. Moet ik mijn zorgverzekeraar op de hoogte brengen?

    Als u vóór 1 april een brief ontvangt dat u voor uw zorgvraag naar een ander ziekenhuis wordt verwezen, kunt u zelf contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Wij hebben alle verzekeraars over onze situatie geïnformeerd. Zij kunnen u met zorgbemiddeling wellicht helpen bij het vinden van een ander ziekenhuis waar u het beste terecht kunt.
  • 5. Kom ik nu weer helemaal onder aan de wachtlijst van een ander ziekenhuis?

    Wij kunnen niet aangeven op welke plek u op de wachtlijst komt bij de aanmelding bij een ander ziekenhuis.
  • 6. Kan MMC zorgen dat ik bij een ander ziekenhuis eerder aan de beurt ben?

    MMC heeft geen invloed op de verwijzing naar een ander ziekenhuis. De termijn waarop u geholpen moet worden speelt hierin een rol, dit is afhankelijk van uw oogheelkundige zorgvraag,
  • 7. Wie draagt mijn dossier over?

    Als u een nieuwe zorgaanbieder heeft gevonden, dan zal het nieuwe ziekenhuis uw dossier bij ons opvragen of u kunt dit zelf doen indien u doorgeeft waar uw zorg plaats gaat vinden. U kunt hiervoor een online toestemmingsformulier invullen. Wij zorgen voor een spoedige overdracht.
  • 8. Ik heb een controle afspraak staan, gaat die nog door?

    Als u een afspraak gepland heeft, gaat de afspraak door. Indien u geen afspraak gepland heeft staan en een brief ontvangt vóór 1 april, vragen wij u de stappen in de brief te volgen om met zorgbemiddeling naar een ander ziekenhuis te gaan.