Veelgestelde vragen MijnMMC

Heeft u vragen over MijnMMC? Kijk dan eerst of uw vraag op deze pagina met veelgestelde vragen wordt beantwoord.

Staat uw vraag er niet bij of wilt u graag hulp bij onduidelijkheden? Neem dan contact op met het MMC DigiPunt door een e-mail te sturen naar: digipunt@mmc.nl of via telefoonnummer (040) 888 6810 (maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 17.00 uur).

Heeft u een medisch inhoudelijke vraag? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. Dit kan telefonisch of via een e-consult in MijnMMC.

Wat is MijnMMC?

  • Wat kan ik doen met MijnMMC?

    Dit kunt u terugvinden op de pagina ‘Wat is MijnMMC‘.

  • Wat heb ik nodig om toegang te krijgen tot MijnMMC?

    U heeft uw DigiD nodig, bestaande uit gebruikersnaam en wachtwoord én een controle om uw identiteit vast te stellen via de DigiD app of SMS. Voor de identiteitscontrole is het noodzakelijk dat er een telefoonnummer aan uw DigiD is gekoppeld. Houd er rekening mee dat dit een aantal werkdagen duurt. Het is daarom raadzaam om dit voorafgaand aan het gebruik van MijnMMC vast te doen.

    Meer informatie vindt u op de website van DigiD van de Rijksoverheid.

    Zodra u door uw huisarts naar MMC bent doorverwezen kunt u gebruikmaken van MijnMMC. Lukt het niet om in te loggen, dan kunt u contact opnemen met het MMC DigiPunt. Dit doet u door een e-mail te sturen naar: digipunt@mmc.nl of via telefoonnummer (040) 888 6810 (maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 17.00 uur).

Hoe kan ik gebruik maken van MijnMMC?

  • Hoe kan ik inloggen op MijnMMC?

    Ga naar www.mmc.nl en klik rechts bovenin op ‘MijnMMC’. Klik op de knop ‘Inloggen in MijnMMC’ en klik op de volgende pagina op ‘Inloggen’. Selecteer de inlogmethode via sms of de DigiD app. Vul vervolgens uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in.

    Afhankelijk van de gekozen inlogmethode vult u de toegangscode in, waarna u toegang krijgt tot uw medische gegevens.

    Meer informatie over het gebruik van DigiD vindt u op de website van DigiD van de Rijksoverheid.

  • Hoe kan ik namens andere mensen gebruik maken van MijnMMC?

    Uw DigiD login is strikt persoonlijk. Deze geeft toegang tot uw eigen medische gegevens. Het kan wenselijk zijn om toegang te krijgen tot de medische gegevens van uw partner, uw kind of degene waarvan u mantelzorger bent. Ook kan het voorkomen dat u voor hen een afspraak moet maken of een vragenlijst invullen. Als u dit digitaal wilt doen, doet u dit samen met degene voor wie u dit wilt doen. Diegene kan via de eigen DigiD login inloggen op MijnMMC.

    DigiD voor uw kind
    In Máxima MC heeft uw kind een DigiD nodig om inzage te krijgen in MijnMMC. Heeft uw kind binnenkort een afspraakbij Máxima MC?En heeft u voor uw kind nog geen DigiD? Vraag dit dan aan via de website van DigiD.

    Let op: doe dit tijdig, want een aanvraag neemt drie werkdagen in beslag. Lees verder

    Nabestaanden
    Na het overlijden van een familielid kunt u contact opnemen met de behandelend arts om af te stemmen of u (delen van) het dossier van de overledene mag inzien. Het is aan de arts om u hier toestemming voor te geven.

Wat kan ik doen als MijnMMC niet werkt?

  • Wat kan ik doen als het niet lukt om in te loggen?

    De meest voorkomende problemen zijn:

    • U logt in met uw eigen DigiD om medische gegevens van iemand anders in te zien. Dat kan niet. Medische gegevens verschijnen alleen in het dossier onder uw eigen DigiD. Wel kunt u door het aanvragen van een machtiging het dossier van uw kind inzien. Meer informatie hierover vindt u bij veelgestelde vragen onder Hoe kan ik gebruik maken van MijnMMC? – Hoe kan ik namens anders mensen gebruik maken van MijnMMC?
    • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem* niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden.

    Uw computer, tablet of smartphone dient te voldoen aan de volgende eisen:

    • Computer: Windows 7 of hoger of Mac OS X 10.11 of hoger
    • Smartphone of Tablet: iOS 9.0 of hoger of Android 6.0 of hoger

    We adviseren u om gebruik te maken van de laatste versie van uw besturingssysteem en webbrowser. Installeer dus altijd de beschikbare updates.

  • Hoe komt het dat ik geen e-mail van MijnMMC ontvang?

    • Het kan zijn dat e-mails van MijnMMC in uw Spam (ongewenste e-mail) terecht komen. Kijk in uw mailbox dus bij ‘Spam’ als u de e-mail van MijnMMC niet hebt ontvangen.
    • Misschien heeft u het automatisch ontvangen van e-mail via MijnMMC uitgeschakeld. Kijk dan bij uw gegevens in MijnMMC.nl. U vindt uw gegevens via het hamburger menu ‘Meer’ rechtsbovenin. Kies vervolgens ‘Mijn gegevens’ en dan ‘Mijn instellingen’ en vink aan voor welke onderdelen u e-mails wilt ontvangen.
    • Misschien is uw e-mailadres nog niet gecontroleerd. Dit kunt u nakijken bij uw gegevens in MijnMMC. U vindt uw gegevens onder ‘Mijn gegevens’, rechtsbovenin via het hamburgermenu ‘Meer’. Kies vervolgens ‘Mijn gegevens’. Is uw e-mailadres nog niet gecontroleerd, klik dan op ‘Start controle’ in de rode balk onder uw e-mailadres. Als hier een verkeerd e-mailadres staat vermeld, kunt u dit hier wijzigen en daarna de controle starten. Deze wijziging hoeft u niet apart door te geven aan MMC, maar wordt automatisch doorgevoerd in de systemen van het ziekenhuis.
  • Wat kan ik doen als ik problemen heb met het gebruik van het portaal?

    Heeft u vragen over MijnMMC? Kijk dan eerst of uw vraag op deze pagina met veelgestelde vragen wordt beantwoord.

    Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de helpdesk MijnMMC per e-mail: mijnmmc@mmc.nl of via telefoonnummer (040) 888 6810.

    Heeft u een medisch inhoudelijke vraag? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

    Mocht het u desondanks niet lukken om via MijnMMC uw medische gegevens te benaderen, dan kunt u via dit formulier een papieren afschrift van uw dossier opvragen.

Uitslagen onderzoeken

  • Hoe komt het dat niet alle uitslagen van bij mij uitgevoerde onderzoeken zijn terug te vinden?

    Alleen uitslagen van onderzoeken, die zijn aangevraagd en uitgevoerd door MMC, zijn in MijnMMC terug te vinden. Uitslagen van onderzoeken, die zijn aangevraagd door uw huisarts, worden door MMC gerapporteerd aan uw huisarts. Voor vragen hierover, kunt u zich wenden tot uw huisarts.

    U kunt via MijnMMC alleen verslagen inzien en geen beelden, zoals röntgenfoto’s en scans. Desgewenst zijn beelden opvraagbaar via het inzageformulier. Dit formulier kunt u inleveren de poli radiologie & nucleaire geneeskunde. Vaak kunnen zij de beelden direct met u delen.

  • De uitslag van mijn bloedonderzoek staat niet in MijnMMC

    Via uw huisarts heeft u een aanvraag meegekregen voor bloedafname. Uw huisarts kiest waar uw bloed wordt onderzocht. Het kan zijn dat uw huisarts ervoor kiest om uw bloed te laten onderzoeken bij een ander lab dan dat van Máxima MC.

    Dit betekent dat u gewoon in Máxima MC terecht kan voor bloedafname, maar dat het in een ander lab wordt onderzocht. In dat geval staat de uitslag van het onderzoek niet in uw patiëntenportaal MijnMMC, maar in het informatiesysteem van uw eigen huisarts.

    Mocht u graag al uw bloeduitslagen bij elkaar willen hebben staan in MijnMMC, dan kunt u dat bij uw huisarts aangeven.

E-consult

  • Kan ik gebruikmaken van het e-consult?

    Deze mogelijkheid is beschikbaar voor alle patiënten die vanaf 6 april 2021 een afspraak hebben (gehad) in Máxima MC. Voor een aantal patiënten, afhankelijk van de polikliniek waar zij onder behandeling zijn, is deze optie al langer beschikbaar.

  • Waarvoor gebruik ik een e-consult?

    Een e-consult is een alternatief voor een telefonische vraag of e-mail. U stelt eenvoudig en veilig uw vraag via MijnMMC. Een e-consult kunt u gebruiken bij medische niet-spoedeisende vragen die gaan over uw zorgtraject, zoals bijvoorbeeld uw diagnose of behandeling, die niet kunnen wachten tot de volgende afspraak.

  • Waar kan ik mijn eerdere verstuurde e-consults terugvinden?

    De e-consulten zijn terug te vinden onder het kopje ‘e-consult’.

  • Ik heb een vraag gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen. Wat moet ik doen?

    Als u binnen 5 werkdagen geen antwoord heeft ontvangen, neemt u contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

  • Hoe lang duurt het voordat ik een reactie ontvang op mijn vraag?

    Dit is verschillend per polikliniek. Gemiddeld duurt het maximaal vijf werkdagen voordat u een reactie ontvangt op uw vraag.

  • Waarvoor gebruik ik een e-consult?

    Een e-consult is een alternatief voor een telefonische vraag of e-mail. U stelt eenvoudig en veilig uw vraag via MijnMMC. Een e-consult kunt u gebruiken bij medische niet-spoedeisende vragen die gaan over uw zorgtraject, zoals bijvoorbeeld uw diagnose of behandeling, die niet kunnen wachten tot de volgende afspraak.

  • Hoe weet ik dat er een reactie klaarstaat op mijn e-consult in MijnMMC?

    • Zet het vinkje ‘Ik wil een E-mail ontvangen als ik een E-Consult bericht heb gekregen of herhaalmedicatie is voorgeschreven’ aan op de startpagina van MijnMMC.
    • Zorg dat het juiste e-mailadres is ingevuld op de startpagina van MijnMMC.
    • U ontvangt een e-mail als er een reactie op uw vraag klaarstaat.
    • Log in bij MijnMMC om het bericht te kunnen lezen.

Herhaalmedicatie aanvragen via MijnMMC

  • Kan ik herhaalmedicatie aanvragen via MijnMMC?

    Deze mogelijkheid is beschikbaar voor patiënten die vanaf 6 april 2021 een afspraak hebben (gehad) in Máxima MC. Voor een aantal patiënten, afhankelijk van de polikliniek waar zij onder behandeling zijn, is deze optie al langer beschikbaar.

  • Ik zie mijn medicijn niet terug in het medicatie-overzicht in MijnMMC, wat moet ik doen?

    Neem contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

  • Ik wil mijn medicijn bij een andere apotheek laten klaarleggen, kan dat?

    Bij het aanvragen van uw herhaalmedicatie kunt u de gewenste apotheek aanpassen.

Hoe zit het met privacy en dossiervoering?

  • Hoe zit het met de veiligheid en vertrouwelijkheid van mijn gegevens?

    Máxima MC gaat op een veilige manier met uw digitale gegevens om. MijnMMC voldoet aan alle veiligheidseisen die de Nederlandse overheid stelt aan ziekenhuizen. Inloggen moet u doen met uw DigiD, de standaard die de overheid gebruikt voor het beveiligen van uw gegevens.

    Wat kan ik zelf doen aan de veiligheid van mijn gegevens?

    • Log uit op het moment dat u MijnMMC niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
    • Stel op uw mobiele telefoon een algemene toegangscode in bij gebruik van uw telefoon.
    • Bewaar uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord op een veilige plek.
    • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw naam en wachtwoord kan vinden.
    • Gebruik een screensaver, zodat voorbijgangers uw gegevens niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
    • Gebruikt u een draadloze verbinding met uw internetmodem of router, zorg er dan voor dat deze apparatuur beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

    De gegevens die u invoert in MijnMMC worden opgenomen in het elektronisch patiëntendossier. Net als bij het huidige papieren dossier is het privacyreglement van toepassing bij het gebruik van het patiëntenportaal MijnMMC.

  • Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en opeens iets anders moet doen?

    Als u geen gebruikmaakt van MijnMMC wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd.

  • Privacy en dossiervoering

    Elke keer dat u inlogt wordt geregistreerd. We doen dit om te meten hoe vaak MijnMMC wordt gebruikt. De gegevens, die u invoert in MijnMMC, worden opgenomen in het elektronisch patiëntendossier. Hierop is het privacyreglement van toepassing.

    Al onze medewerkers hebben wettelijk de plicht tot geheimhouding van uw persoons- en medische gegevens. Alleen met uw schriftelijke toestemming mag informatie over u verstrekt worden aan derden. Er wordt gelogd welke medewerkers van MMC uw dossier hebben bekeken. Als zij niet betrokken zijn bij uw behandeling, dienen zij te verantwoorden waarom zij in uw dossier kijken. U kunt via MijnMMC bij uw gegevens terugvinden welke medewerkers van MMC uw dossier hebben geraadpleegd.