30 januari 2023

Communicatie thuiszorgvragen via Siilo-app

Met één belletje meteen beschikbare thuiszorg vinden? Dat is helaas vaak een utopie in de huidige krapte in de zorg. Wat we wel kunnen doen is het u besparen om 10 verschillende organisaties te bellen om thuiszorg te regelen.

Vanaf 1-1-2023 kan uw huisartspraktijk namelijk gebruik maken van de dienst van de huisartsenadvieslijn. De transferteams van de ziekenhuizen kunnen u ondersteunen door via Siilo appgroepen de zorgvraag van uw patiënt aan te bieden aan alle gecontracteerde aanbieders in uw wijk of gemeente. Zo heeft u meer tijd over voor de zorg voor uw patiënten, is de kans groter dat de patiënt passende zorg krijgt en krijgen we in de regio gedetailleerder beeld op de krapte.

Wat mag u verwachten?

  • Als de zorgdomeinverwijzing voor 12 uur is ontvangen, wordt deze dezelfde dag nog aangeboden aan de thuiszorgteams
  • Indien passende thuiszorg is gevonden, krijgt u dezelfde dag een bericht via e-mail of telefoon met daarin het wijkteam + de contactgegevens dat de zorgvraag op kan pakken. U kunt dan zelf z.s.m., maar in elk geval voor 12 uur de volgende werkdag, contact opnemen en aanvullende relevante gegevens uitwisselen.
  • Indien dezelfde dag geen passende zorg wordt gevonden, biedt de transferafdeling nog 2 dagen de vraag aan in de Siilo app. Indien na 3 dagen geen passende zorg gevonden is, krijgt u hiervan bericht en wordt de casus overgedragen aan de zorgverzekeraar.

Wat moet u daarvoor doen?

  • U probeert altijd eerste via reguliere contacten passende zorg te vinden. Lukt dit binnen 1 of 2 pogingen niet? Dan:
  • Een zorgdomeinverwijzing (onder ‘geriatrie’) sturen naar het transferteam van een ziekenhuis van keuze.

Let op: Het is nog steeds zo, dat er onvoldoende thuiszorg is voor alle aanvragen. Deze dienst is er vooral op gericht op ontlasting van de huisarts, maar is geen garantie dat er altijd thuiszorg geregeld kan worden.

Als u verder vragen heeft over passende vervolgzorg; bel de huisartsenadvieslijn; 0800-333 444 9